امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد و بررسی Total War: ROME II - Empire Divided
#1
این روزها سازندگان سری Total War در Creative Assembly، مشغول کار برروی عنوان فانتزی خود یعنی سه‌گانه‌ی Warhammer هستند و به همین دلیل، طرفداران بازی‌های تاریخی‌شان بی‌نسیب مانده‌اند.  با این حال این استودیو هدیه‌ی کریسمس زودهنگامی برای طرفدارانش در نظر گرفته است. Empire Divided بسته الحاقی جدیدی به بزرگی کمپین اصلی Rome II Total War: است که برای این بازی تقریباً ۵ ساله عرضه شده. در این بسته الحاقی جدید، نه تنها یک کمپین کاملاً جدید برای علاقه‌‌مندان در نظر گرفته شده، بلکه المان‌های جدیدی نیز مثل سیستم سیاست جدید، پیدایش فرقه‌ها، خطر راهزنان و تهدید طاعون به گیم‌پلی کل بازی اضافه شده. تمامی اصلاحات و بهبودهای مربوط به گیم‌پلی برای دارندگان بازی اصلی، به صورت یک آپدیت رایگان، در دسترس است.

در Empire Divided بازیکن می‌تواند بعنوان یکی از سه جناح موجود در بحران صده سوم روم پا به میدان بگذارد، تا روم را باردیگر متحد کند یا بعنوان یکی از رقبای روم از این فرصت برای کسب قدرت استفاده کند. factionهای رومی، ارتشی متناسب با فرهنگ منطقه‌ی خود دارند. برای مثال ارتش “زنوبیا” از سربازان پالمیرا تشکیل شده است، درحالی که “تتریکوس” لژیون‌ّهای گل را فرمان می‌دهد. رومی‌ها و ساسانیان درهمان ابتدا سرزمین وسیعی در اختیار دارند ولی ارتش کافی برای دفاع از آن‌ّها ندارند. این مسئله بازیکن را وادار می‌کند برخی از این مناطق را رها کند یا متحدین خود را تنها بگذارد.

[تصویر:  1.jpg]

Empire Divided داستان شکوه تمدن‌ّها نیست، بلکه روایت حماسه شخصیت‌های بزرگ تاریخ و دستاوردهای آن‌هاست. درهمین راستا برخی از factionها توسط لیدرهای جاودانی رهبری می‌شوند که هیچگاه درجنگ کشته نمی‌شوند. داستان شخصیت‌ّهای مهم بازی با انتخاب‌ّهای بازیکن در Eventها روایت می‌شوند و حس هم‌دردی ایجاد می‌کنند. هرسه faction رومی، ساسانیان و گوت‌ّها از این دسته‌اند. برای من لذت Total War همیشه در به قدرت رساندن یک کشور ضعیف بوده، برای همین با انتظارات پایین به سمت Empire Divided رفتم. اما اولین باری که بازی را شروع کردم، در اثر دست‌کم گرفتن سیستم جدید سیاست، درکمتر از ۱۰ دور مجبور به شروع دوباره شدم.

[تصویر:  2.jpg]

المان‌ّهای جدید اضافه شده به گیم‌پلی تاثیرات مهمی بر روند بازی دارند. شاید قابل توجه‌ترین المان‌ جدید، سیستم جدید قدرت و سیاست است که بسیاری از نقاط ضعف‌ سیستم قبلی را برطرف کرده است و تاثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری‌های مختلف در طول بازی گذاشته. دراین سیستم، هر faction توسط چندین حزب رهبری می شود که هر حزب فرماندهان، شهرها، نفوذ و باورهای خاص خود را دارد. وفاداری این حزب‌ها به عوامل مختلفی همچون پیروی از باورها، سرنوشت فرماندهان و دست‌آوردهای نظامی آن‌ها بستگی دارد. درگیری با این احزاب ممکن است منجر به شوریدن سپاهیان و شهرها شود، به همین دلیل درطول بازی هراس از خیانت دائماً احساس می‌شود. حتی اعضای حزب خود faction leader هم ممکن است یک حزب مستقل برای خود ایجاد کنند، در نتیجه حتی وفاداری آن‌ها نیز قطعی نیست. همین مسئله باعث می‌شود که بازی در دورهای پایانی نیز هیجان خود را حفظ کند. البته لازم نیست زیاد نگران این سیستم بود، چرا که در دورهای نخستین بازی، بازیکن از شورش و جنگ‌های داخلی در امان است، و با استفاده از Edictهای اضافه شده و انتخا‌ب‌های موجود در پنل سیاست می‌توان بر وفاداری حزب‌ها افزود.

[تصویر:  3.jpg]

در Empire Divided بازیکن نه تنها درگیر این رقابت‌های سیاسی خواهد بود، بلکه پیدایش فرقه‌های گوناگون (Cults) منجربه چالش‌های فرهنگی، جولان راهزنان باعث رکود اقتصادی و گسترش طاعون بانی مشکلات اجتماعی نیز می‌شود. فرقه‌هایی همچون مسیحیت و میترا پرستی به صورت ساختمان‌ در بسیاری از شهرها وجود دارند. این ساختمان‌ها سودهای زیادی چون رشد جمعیت و افزایش پاکیزگی شهرها دارند، اما فرهنگ خودرا رواج می‌دهند و باعث تضعیف نفوذ فرهنگ اصلی faction‌ها می‌شوند. برای ارتقای این ساختمان‌ها پولی نیاز نیست، اما خراب کردن آن‌ها هزینه‌ی هنگفتی درپی دارد در نتیجه، قبل از ساختن یا ارتقای آن‌ها، باید خوب نتایج مثبت و منفی آن را درنظر گرفت.

این فرقه‌ها تنها خطر موجود در شهرها نیستند. با گسترش و پیشرفت اقتصادی شهرها نه‌تنها آلودگی و خطر طاعون افزایش می‌یابد، بلکه تاجران بیشتری قربانی راهزنان می‌شوند. هرچه امنیت جاده‌ها کمتر باشد، ثروت کمتری از آن شهر نصیب بازیکن می‌شود، به همین دلیل باید با ساختن ساختمان‌ّهای مخصوص راهزنی را کاهش داد. راه دیگر مبارزه با راهزنی استفاده از فرماندهان است. هر فرمانده با کسب تجربه در جنگ می‌تواند مهارت‌های جدیدی را به دست آورد، که برخی از این مهارت‌ها در رابطه با حفظ نظم و امنیت شهرها هستند. خود مهارت‌ّها تغییر زیادی از بازی اصلی نکرده‌اند، ولی هنگام ارتقا تمامی مهارت‌ّها بصورت نمودار درختی دیده می‌شوند. این تغییر به ظاهر جزیی به بازیکن این امکان را می‌دهد تا آگاهانه انتخاب کند و کمک بسزایی به تخصصی کردن فرماندهان می کند.
منبع:پردیس گیم
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی Kingdom Come: Deliverance ali.rafami 0 7 2018/06/13، 01:49 PM
آخرین ارسال: ali.rafami
  نقد و بررسی Civilization VI: Rise and Fall ali.rafami 0 5 2018/06/11، 08:21 PM
آخرین ارسال: ali.rafami
  بررسی بازی Gran Turismo Sport ali.rafami 0 364 2018/01/09، 04:05 PM
آخرین ارسال: ali.rafami

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان