امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد و بررسی بازی Onrush
#1
طعم خوش یک ریسینگ آرکید تماماً آکشن!

می‎نویسم ONRUSH ولی شما با اضافه کردن یک پسوند Motorstorm: Onrush بخوانیدش، دنباله معنوی یکی از درخشان‎ترین فرنچایزهای نسل هفت که از روز تولد Playstation 3 تا سال‎های آخر حیاتش با سه نسخه متفاوت آن را همراهی کرد. موفقیت این مجموعه آنچنان چشمگیر بود که سونی مجاب به خرید و تصاحب استدیو سازنده آن شد، هر چند که دور شدن Evolution Studios از فضای این ژانر جدی‎تر شدنش در نسل هشتم با DriveClub و کاستی‎هایش موجبات بسته شدن استدیو و فرجامی بر این همکاری شد.

موتوراستورم در زمان عرضه مصداق بارزی بر این حققیقت که جهش نسلی بازی‎ها بیشترین نمود را ابتدا در بازی‎های ریسینگ و مسابقه‏ای می‎گذارند بود (صحبت‎های روز معرفی DRIVECLUB را به خاطر بیارید)، نخست اینکه در مبحث مکانیزم‎ها بازی به نوعی تقریبی بدعت گذار ژانری تلفیقی از دو سبک WRC و Car Combat بود، اینگونه که در یک مسابقه Off Road میان نقاط A تا B گیمر باید تلاش کند که علاوه بر نجات یافتن و منهدم نشدن رقبای خود را در عین حالی که همه قابلیت نامحدودی در بارگذاری مجدد از مسیر مسابقه را دارند حذف کنند، ، همین‎قدر ساده، همین قدر درخشان.
[تصویر:  7.jpg]
نسخه‎های بعدی موتوراستورم همگی تلاشی در دستکاری این فرمول برای رسیدن به بهترین بازدهی بودند، نسخه آپوکالیس در سال 2012 عنصر بلایای طبیعی و تخریب محیطی را به مجموعه اضافه کرد، نتیجه درخشان اما دارای نقض بود، بازی بیش از حد سخت شده بود، طوری که برای مخاطب عادی بردن و پیشروی از جایی به بعد غیرممکن بود و همین نقص هم باعث کاهش استقبال از بازی و در نهایت مهجور ماندن آن شد، اما فارغ از درجه سختی ایراد اصلی این ژانر نوپا در کجاست؟ موانعه اصلی پیش روی آن در کجاست راه‎حل رفع آن چیست؟ پاسخ به این سوال شش سال به طول انجامید. الماسی درخشانی به نام ONRUSH،، اثری از خالقان سابق موتوراستورم که بعد از Evolution به لطف ناشر و سازنده باسابقه بازی‎های ریسینگ یعنی کدمسترز دوباره گرد هم جمع شده‎اند و با همکاری اعضای کارکشته آن به اولین خروجی مشترکشان ONRUSH رسیده‎اند.
[تصویر:  8.jpg]
خیلی ساده بگویم، ONRUSH برای موفق شدن ریسک می‎کند و یک عنصر اساسی ریسینگ را از مکانیم‎های خود فاکتور می‎گیرد، و آن اینکه "برای برنده شدن الازمی در زودتر از دیگران از خط پایان گذشتن نیست"، بازی حتی پا را از این هم فراتر می‎گذارد و خط شروع و پایان را که عنصر اساسی بازی‎های ریسنگ است نادیده می‎گیرد و به کناری می‎اندازه، مسابقات در ONRUSH همیشه در حین حرکت پرشتاب ماشین‎ها ( منظور تمام وسایل نقلیه بازی) آغاز می‎شوند.


اما برای اینکه ریسک ما جواب بدهد، مجبوریم همه جوانب را در نظر بگیریم، ریسینگ یعنی مسابقه، مسابقه یعنی اول شدن، وقتی اول شدن رو دور می‎اندازیم باید یک بدیل درست و بیش از قبلی متناسب داشته باشیم که موتور محرکه سیستم ما شود، خلاقبت و برگ برنده سازندگان درست در این نقطه است که هویدا می‎گردد، "ایجاد مودها و حالت‎های کاملا بدیع و جدید در ژانر ریسینگ".
[تصویر:  9.jpg]
اولین این مودها Overdrive نام دارد که به نوعی تداعی‎گر همان Team Death Match معروف است، اما این‎بار در ژانر ریسینگ، ایده ساده است، ماشین‎ها در دو گروه آبی و نارنجی در طی مسیر باید تلاش کنند که بیشترین امتیاز ممکن را کسب کنند، ساده‎ترین راه برای کسب امتیاز تصادف با ماشین‎ها رقیب و نابود کردن آن‎هاست، ولی قضیه اینجاست که سازندگان برای اینکه از مقوله "سرعت" که یکی از مهم‎ترین وجهوات ژانر ریسینگ است در این مود کاسته نشود، میزان امتیازی را که به بازه زمانی زنده ماندن شما اختصاص می‎دهد بیشتر از امتیازیست که به نابود کردن رقبا اختصا می‎دهند، در نتیجه Overdrive یک بکش بکش صرف نیست، بلکه تلاش مهیجی است برای فرار، بقا و در این میان اگر شد نابود کردن رقبا.


مود بعدی Switch نام دارد که به نوعی همان Overdrive است اما منسجم‎تر و هدفمند، موضوع اینجاست که تنوع وسایل نقلیه در بازی به شدت بالاست، هشت کلاس مختلف که هر کدام فارغ از تفاوتهای فیزیکی و بدیهی، ویژگی‎های خاص و شگرف خود را دارا هستند، که هر کدام تاکتیک متفاوتی را برای بیشترین بهره طلب می‎کنند؛ اگر شما هم مثل من بی‎حوصله باشید امکان دارد تا آخر زمان بازی، حوصله تعویض ماشین و دخول به این ریزه‎کاری‎ها را در سر ندارید، Switch برای همچین مواقعی‎ست، در این مود هر بازیکن 3 جان دارای ارزش دارد، که در صورت از دست دادن‎شان از امتیاز تیم کاسته می‎شود، و بعد از مرتبه سوم، باقی جان‎های شما ارزشی در امتیاز تیم ندارند، شما باید تلاش کنید که در طول Switch جان‎های دارای ارزش تیم مقابل را از بین ببرید، اما تفاوت مد در اینجاست که شما آن را با سبک‎وزن ترین وسیله‎ی نقلیه که موتور باشد آغاز می‎کنید و با هر بار مردن کلاس وسیله شما مستحکم‎تر می‎شود.

مود Lockdown چیزی در مایه‎های King of the Hill است بدین شکل که تیم‎ها در طول مسیر باید بر سر تصاحب یک محدوده متحرک با یکدیگر مبارزه کنند و در نهایت امر هم مود Countdown که یکی از جنون آمیزترین و سریع‎ترین حالت‎های بازی‎ست به طوری که شما برای تمام نشدن زمان تیم خود مجبورید از درواز‎های کوچک سبز رنگی در محیط گذر کنید و نگذارید ثانیه‎شمار تیم شما زودتر از رقبا صفر بشود.

[تصویر:  10.jpg]
در تمامی حالت‎های ذکر شده فارغ از لذت، جنون، و هیجان بی‎حد و حصر عنصر مشترک دیگری نیز به چشم می‎خورد و آن کار تیمی است، به جز Overdrive در هیچکدام از 3 مود باقی مانده نمی‎توان با صرف تکیه بر توانایی‎های فردی پیروز شد، حتما باید گوش چشمی به هم تیمی‎ها و موقعیت‎هایشان داشت.

متاسفانه تا زمان نگارش این بررسی هنوز قسمت Rank Match بخش مولتی‎پلیر بازی راه‎اندازی نشده و صرفا می‎شود که در یک سری مسابقه آنلاین از پیش تعیین شده شرکت کرد، نکته غم‎انگیز دیگر که قابلیت Coop آفلاین با تقسیم صفحه نمایش هم فعلا جزو برنامه‎های سازندگان نیست.

در عوض ناقصی بخش مولتی‎پلیر ONRUSH از یکی از پرمحتواترین بخش‎های تک نفره بازی‎های آرکید تا به امروز عرضه شده بهره می‎برد، چیزی بیش از 100 مسابقه مختلف، که هر کدام شامل چالش‎های منحصر به فرد و جذاب منحصر به فرد است، لازم به ذکر استشما بدون دسترسی به اینترنت می‎توانید به طور کامل از این بخش بهره بگیرید، اما جوایز و لول‎آپ‎ها تنها زمانی که به سرور بازی متصل باشید برای شما اعمال می‎شود.


در زمینه‎های فنی، گرافیکی و صداگذاری، تنها می‎توان آفرین گفت و به سازندگان بازی اعتبار داد، شاید ONRUSH به مانند DRIVECLUB یکی نقطه عطف و سنگ محک در زمینه بصری بازی‎ها نباشد، اما بی‎شک یکی از زیباترین و روان‎ترین و متنوع‎ترین تجربیات بصری ممکن را به مخاطبانش ارائه می‎دهد، چرخه شب و روز و تغییرات آب و هوایی به شدت بر جذابیت تجربه بازی افزوده، همچنین صداگذاری و انتخاب موسیقی‎های بازی که کاملا درست و عالی کار شده و بعید نیست که به مانند نگارنده، جای جای بازی را شَزَم! کنید.

علاوه بر تمام نکات گفته شده، این امر که هر مسابقه در این بازی حدودا 5 دقیقه به طول می‎انجامد، باعث شده ONRUSH گزینه خیلی خوبی در فراغت‎ها باشد و اینکه باید میزان اعتیاد آور بودن وحشتناک بالای بازی را به دوستان هشدار داد، امری که ادغامش در تنوع بالا و ارزش تکرار بسیار زیاد ONRUSH را به یکی از باارزش‎ترین پکیج‎های موجود در بازار تقریبا خاک گرفته ریسینگ‎های آرکید تبدیل کرده.
منبع: پردیس گیم
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی Kingdom Come: Deliverance ali.rafami 1 317 2018/07/03، 06:56 AM
آخرین ارسال: darioush3
  نقد و بررسی Civilization VI: Rise and Fall ali.rafami 0 106 2018/06/11، 08:21 PM
آخرین ارسال: ali.rafami
  نقد و بررسی Total War: ROME II - Empire Divided ali.rafami 0 104 2018/06/10، 02:06 PM
آخرین ارسال: ali.rafami
  بررسی بازی Gran Turismo Sport ali.rafami 0 495 2018/01/09، 04:05 PM
آخرین ارسال: ali.rafami

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان