امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چرخه رنگ
#1
تئوری رنگ اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به استفاده از رنگ در هنر و طراحی ، به کار گرفته می‌شود. تئوری رنگ ، طراحی طرح‌های رنگی را به‌منظور ارتباط و تأثیر یک پیام در هر دو سطح بصری و سطح روان‌شناختی ، معرفی می‌کند و یک استانداردی در زمینه طراحی گرافیک شناخته می‌شود در مسائل گوناگونی همچون طراحی وب‌سایت ، طراحی UI ، صفحه‌آرایی و تایپوگرافی و انواع لوگو ... کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله قصد به‌طور کامل به مسئله تئوری رنگ بپردازیم و تکنیک‌های انتخاب رنگ در طراحی گرافیک را بررسی کنیم.

به‌طورکلی رنگ‌ها می‌توانند برای انتقال احساسی محتوا و جذب کردن نگاه بیننده مفید باشند. البته در این موضوع هیچ قانون قطعی وجود ندارد تحریک احساسی انسان‌ها از طریق رنگ‌ها به عواملی مثل ، جنسیت ، فرهنگ و جغرافیا تأثیرگذار است ؛ مثلاً در کشور چین ، قرمز شایع است ، زیرا آن را رنگ خوشبختی و رفاه می‌دانند ، اما سفید نشانه بدبختی است. در یونان زرد مفهوم غم و اندوه را بیان می‌کند درحالی‌که در آفریقای جنوبی رنگ قرمز نشان‌دهنده غم و اندوه است.

دمای رنگ

درجه حرارت رنگ یا دمای رنگ‌ یکی از موضوعات و دسته‌بندی‌های اصلی رنگ‌هاست که سه شاخص دمای رنگ وجود دارد ؛ گرم ، سرد و خنثی که امکان تحریک احساسات مردم را با تمایز این دسته‌بندی رنگ‌ها می‌توان کنترل کرد. رنگ‌های گرم با سایه‌های زرد و قرمز هستند؛ رنگ‌های سرد دارای رنگ آبی، سبز یا بنفش هستند. رنگ‌های خنثی شامل قهوه‌ای، خاکستری، سیاه‌وسفید است.

رنگ‌های گرم
رنگ‌های گرم عبارت‌اند از قرمز، نارنجی و زرد و تغییرات این سه رنگ. این‌ها برگرفته از رنگ آتش ، طلوع و غروب خورشید است، و به‌طورکلی نماد انرژی ، شور و هیجان و مثبت هستند و رنگ‌های گرم در طرح‌ها منعکس‌کننده شور، شادی ، شوق و انرژی استفاده می‌شود. رنگ‌های گرم نیمی از چرخه رنگ را تشکیل می‌دهند.

رنگ‌های سرد
رنگ‌های خنک یا سرد شامل سبز ، آبی و بنفش هستند. از رنگ‌های سرد به‌عنوان رنگ شب ، آب ، طبیعت به شمار می‌رود ، و معمولاً آرام، آرامش‌بخش هستند. آبی تنها رنگ اصلی در طیف رنگ‌های سرد است ، به این معنی که رنگ‌های دیگر با ترکیب آبی بارنگ گرم ایجاد می‌شود که با ترکیب رنگ زرد با آبی رنگ سبز و با ترکیب آبی و قرمز رنگ سبز تولید می‌شود. رنگ‌های سرد نیمی دیگر از چرخه رنگ را تشکیل می‌دهند.
چرخه رنگ
چرخه رنگ

چرخه رنگ نشان‌دهنده ارتباط بین رنگ‌های مختلف بر اساس رنگ‌های اصلی قرمز، زرد و آبی می‌باشد که این نظریه اولین بار توسط نیوتون در سال 1666 توسعه یافت. چرخه رنگ در طراحی گرافیک اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا چینش رنگ‌ها باعث جلوه‌ی بهتر اثر شود همیشه جزء قسمت‌هایی است که طراحان دچار تردید در انتخاب می‌شوند اما چرخه رنگ کار انتخاب رنگ‌ها در کنار یکدیگر که هارمونی رنگ‌ها گفته می‌شود را آسان‌تر کرده است. هارمونی رنگ ، قرارگیری رنگ‌ها در کنار یکدیگر را تعیین می‌کند اما در کنار این موضوع آشنایی با مفاهیم هر رنگ نیز ارزش بالایی در انتخاب دارد.

در هنگام استفاده از چرخه رنگ باید رنگ اصلی یا رنگ کلیدی طرح خود را معین کنید. رنگ کلیدی اصلی‌ترین رنگی است که در طراحی اثر مورداستفاده قرار می‌گیرد که عموماً بیشتر از سایر رنگ‌ها نیز در اثر دیده می‌شود و پس از شناخت و تعیین رنگ کلیدی ، می‌توان از طریق چرخه رنگ ، هارمونی‌های مختلفی را انتخاب کرد.در چرخه رنگ از سه ردیف یا سه مجموعه از رنگ‌ها استفاده‌شده است که شامل رنگ‌های اصلی ، رنگ‌های ثانویه و رنگ‌های متوسط می‌باشد.

رنگ‌های اصلی شامل رنگ‌های زرد ، قرمز و آبی است که جزء رنگ‌های اساسی هستند که نمی‌توانند به هیچ رنگ ساده‌تری شکسته شوند.

رنگ‌های ثانویه یا فرعی از مخلوط کردن دو رنگ اصلی ایجاد می‌شوند. رنگ‌های ثانویه شامل نارنجی ، سبز و بنفش هستند. مخلوط کردن زرد و قرمز باعث ایجاد نارنجی می‌شود. مخلوط آبی و زرد ، سبز را ایجاد می‌کند و مخلوط آبی و قرمز بنفش را ایجاد می‌کند.

رنگ‌های متوسط یا ترکیبی با مخلوط کردن هر دو رنگ اولیه و ثانویه ترکیب می‌شود که رنگ‌هایی از قبیل زرد ، نارنجی ، قرمز نارنجی ، قرمز بنفش ، آبی بنفش ، آبی سبز و زرد سبز ایجاد می‌شود.

با شناخت روانشناسی رنگ‌ها و هارمونی رنگ‌ها ، طراحان گرافیک قادر خواهند بود تا رنگ‌های درست و مناسبی را در طراحی‌های خود بهره ببرند اما در ادامه موضوع هارمونی رنگ‌ها ، تکنیک‌ها و روش‌های متعددی هم برای انتخاب رنگ‌ها گفته شد که در این قسمت به معرفی انواع انتخاب هارمونی رنگ‌ها بر اساس چرخه رنگی می‌پردازیم اما قبل از آن باید با مفاهیم که در طراحی گرافیک در مورد رنگ‌ها استفاده می‌شود که اصطلاحات رنگ گفته میشود ، آشنا شویم.
Hue در طراحی گرافیک به رنگ‌های اصلی گفته می‌شوند.
Chroma میزان غلظت و میزان حضور از یک رنگ است. غلظت یا Chroma بالای یک رنگ نشان‌دهنده این است که از رنگ‌های خنثی سفید ، سیاه و خاکستری کمتر استفاده‌شده است.
Saturation بیان میزان قدرت و ضعف یک رنگ است که میزان بالابود آن ، نشان‌دهنده قوی بودن رنگ است.
Tones از طریق اضافه کردن رنگ خاکستری به سایر رنگ‌ها ایجاد می‌کند.
Shades از طریق اضافه شدن رنگ مشکی به رنگ‌های دیگر ایجاد می‌شود و رنگ‌های تیره‌تری را ایجاد می‌کند.
Tint از اضافه شدن رنگ سفید به سایر رنگ‌ها ایجاد می‌شود و رنگ‌های روشن‌تری را ایجاد می‌کند.
Contrast به تفاوت و اختلاف بین رنگ‌های انتخاب‌شده گفته می‌شود. رعایت کنتراست نگاه بیننده را خسته نمی‌کند.

مقاله کامل این مطلب را میتوانید در وبسایت گراف30تی مطالعه فرمائید
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان